• Hızlı öğrenip kolay hatırlar,hafızası iyidir.
• Yaşıtlarına göre olgun davranır.
• Geniş bir kelime hazinesi vardır. Sizi şaşırtan cümleler kurabilir.
• Normal çocuklardan farklı alanlara ilgi duyabilir. Örnek uzay,böcekler,arabalar
• Bir problemi çözmek hoşuna gider
• Kendinden büyük oyun arkadaşları ile oynamayı tercih eder?
• Çevreye ve yaşananlara karşı çok duyarlı davranır.
• Normalden az uyur.
• Entelektüel konulara meraklıdır. Ülke gündemi ile ilgili soru sorabilir.
• Bulmacalar,sayılar,labirentler hoşuna gider.
• Hayvanlara karşı merhametli davranır.
• Çok fazla enerjiye sahiptir. Bu enerjiyi hiperaktivite bozukluğu ile karıştırmayalım.
• Soru sorma konusunda uzmandır
• Ona herkes küçük profesör olarak bakar.
• Müzik,sanat,drama ve dansta yeteneklerini sergileyebilir.
• Espri,mizah yeteneği gelişmiş olabilir
• Doğadan topladığı,taşlar,böcekler vs şeylerin koleksiyonunu yapabilir,biriktirebilir.
• Belgesel seyretmeyi çok sever.
• Var olmayla ilgili,yaratılışla ilgili sorular sorabilir.
Yukarıda saydığım özelliklerin tamamını yada bazılarını taşıyan okul öncesi çağdaki çocuklar üstün zekalı,dahi olabilir.
Okul öncesi çağdaki üstün zekalı çocuklara nasıl yardım edebiliriz?
Beraber kitap okuyun
Üstün zekalı çocuklar genellikle küçük yaşta kendi kendilerine yada
biraz yardımla okuma öğrenirler. Okuma,çocukluk çağında çocuklara
akademik olarak çok büyük ilerleme kat ettirir. Çocuğa bol bol hikaye ve
masal okuyup resimler hakkında yorum yapmasını isteyelim. Belki çok
komik olacak ama çocukluk çağında çocuklar hikaye ve masallarda
olayların,durumların değişeceğini zannederek, aynı masalı bir çok defa
okutabilirler. Bunun için onu yadırgamayın. Çocuk sabah kalktığında
hikayenin değişeceğini zanneder o yüzden tekrar tekrar aynı masalı
okutur.
Oyuncaklar, televizyon programları ve bilgisayar programları
çocuklara okuma, öğrenme konusunda yardımcı olur. Televizyonun çocuklara
tek faydası da budur zaten. Bu nedenle çocukların televizyon karşısında
çok fazla vakit geçirmelerine izin vermeyelim. Hem otistik hem de üstün
zekalı bir çocuğa sahip olmak istemiyorsanız fazla televizyon yada
bilgisayar oyunu oynamasına izin vermeyin.
Kitap okurken içerik çalışması yapın
Çocuk eğer okuma bilmiyorsa resimleri göstererek ona hikayeyi
anlatın. Okumayı biliyorsa kendisi okusun. Hikayeyi anlatırken geçmiş ve
gelecek zamanı kullanın. Hikayenin bazı yerlerinde duraksayarak
hikayenin nasıl ilerleyeceğini,az sonra neler olacağını,karakterlerin
nasıl davranacağını sorun ve ondan geri bildirimler alın. Hikayenin
sonunda hikayeden çıkartılacak dersler konusunda beyin fırtınası yapın.
Yazmasını, çizmesini teşvik edin
Çocuğunuzun farklı konularda çizimler yapmasını, resimler yapmasını
teşvik edin. Ona kendisini çok ünlü bir ressam gibi düşünmesini
söyleyin. Çizdiği resimlerden övgüyle bahsedin ve odasına asın.
Üstün
zekalı çocuklar ilköğretim çağında yazmayı çok sevmedikleri için okul
öncesi çağda yazmayı sevmeleri çok büyük önem taşımaktadır. Ona ünlü
bir yazar olduğunu hayal etmesini ve ünlü bir yazar olarak hikayeler
yazmasını söyleyin. Yazdığı hikayeleri internette bir blog açarak
yayınlayın ve saklayın. Gelecekte bu hikayeler onun için çok büyük öneme
sahip olacak.
Dünya hakkında konuşun
Çocuğunuzla Dünyanın gidişatı konusunda sohbetler edin,imkanınız
varsa Dünya ülkelerini gezin. Ona Dünyayla ilgili çeşitli sorular
yönelterek sorulara cevap bulmasını sağlayın. Örneğin gelecek 50 yılda
Dünya nasıl bir yer olacak? Dünyanın enerji ve su sorunu gelecek
yıllarda nasıl çözülecek? küresel ısınma sorunu gibi...
Nereden yardım alabilirim?
Bu soruyu Amerika’da sorduğunuzda karşınıza uzunca bir cevap listesi
çıkmaktadır. Ancak Türkiye’de bu sorunun cevabı maalesef çok fazla
yok. Devlete ait bilim sanat merkezleri, ilköğretim 3. sınıftan itibaren
sınırlı imkanlarla üstün zekalı çocuklara destek vermektedir. Okul
öncesinde devlete ait başvurabileceğiniz bir merkez yok. İşin komik
tarafı özelde de yok. İnşallah birkaç yıl içinde olmaya başlayacak
diyelim.
Biz yinede kötümser davranmayıp yapılabilecekler konusunda beyin fırtınası yapalım.
Özel bir kurum olan üstün zekalılar enstitüsü tanımlama,
değerlendirme,yönlendirme ve eğitim konusunda okul öncesi çocuklara
destek vermektedir. Enstitüde 4-6 yaş grubu çocuklara haftalık
zenginleştirme modeli uygulanmaktadır.
Oyuncakçılarda çocukların zekasını geliştirebilecek zeka küpleri,
puzzleler, zeka oyunları alarak çocuğunuz için iyi bir materyal dolabı
oluşturabilirsiniz. Alacağınız oyuncakların, işlevsel faydalı oyuncaklar
olmasına özen gösterin.
Kitapçılarda ve internet sitelerinde okul öncesi çağda üstün zekalı
çocukların faydalanabileceği kaynak kitaplar bulunmaktadır. Bunlara
birkaç örnek verecek olursa Mega hafıza çocuk setleri, Miniyup eğitim
setleri, Tübitak kitapları, söz yayınları ve son zamanlarda timaş
yayınlarının çocuklara yönelik çıkartmış oldukları yayınları
görmekteyiz. Tübitağın okul öncesi kitaplığı bütün üstün zekalı
çocukların kütüphanesinde mutlaka bulunmalı.
İngilizce bilenler için sınırsız, bilmeyenler için sınırlı web
siteleri bulunmaktadır. Google arama motorlarına ingilizce olarak
çocuklar için aktivite yazdığınızda milyonlarca aktivite çıkmaktadır.
Türkçe olarak üstün zekalılar enstitüsünün başlatmış olduğu sanal üstün
zekalılar okulu programında da üstün zekalı çocuklar için özenle
seçilmiş aktiviteler bulunmaktadır. Bu bölümden faydalanmak için üye
olmak gerekiyor.
Çocuklarla mümkün olduğunca eğitim amaçlı gezilere çıkmak gerekiyor.
Ya çok gezen, ya okuyan bilir demiş atalarımız. Yukarıda okumayı
tavsiye ettik şimdide gezmeyi tavsiye ediyoruz. Bilim merkezleri,sanat
atölyeleri,uzay,doğa kampları,tarihi turistik yerler buna örnek
verilebilir. Üstün zekalılar enstitüsü mail grubunda (Binden fazla üyesi
bulunan) Türkiye’de üstün zekalı çocukların gezeceği,yada katılacağı
bir çok aktivite programı paylaşılmaktadır. Gruba üye olarak
gelişmelerden faydalanabilirsiniz.
Çocuğun öğretmeni ile iyi bir iletişim kurmak gerekiyor. İki haftada
bir öğretmeni ile ayak üstü görüşüp çocuk hakkında sohbet etmek, çocuğa
da olumlu yansıyacaktır. Bu konuşmayı sadece anne yapmamalı, zaman zaman
da baba okula gelerek çocuğun durumunu öğretmen ile görüşmelidir.
Çocuğun küçük yaşlardan itibaren bütün çalışmaları saklanmalı dosya
haline getirilmelidir. Bu dosya zamanı geldiğinde çocuğunuza eğitim
verecek eğitimcilerle paylaşılmalı eğitimcilerin çocuğu iyi tanıması
sağlanmalı,geri bildirimler alınmalıdır. Çocuğunuzu iyi tanımayan
eğitimci çocuğunuza yardımcı olamaz.
Okul öncesi dönemde üstün zekalı çocuğuna iyi bir okul arayışında olan velilere öneriler
• Ailenin sosyo-ekonomik düzeyi yüksek değilse okul aramaktansa
öğretmen arayışına girmek daha sağlıklı olacaktır. Devlet okulları ve
bazı özel okullar seçme öğretmen çalıştırmadıkları için okul yerine
öğretmen seçimi yapmalıyız.
• Ailenin sosyo-ekonomik düzeyi iyiyse
yakın olsa dahi mahalle arası anaokulları tercih edilmemelidir.
Uluslararası akreditasyonu olan kendisini kanıtlamış marka haline gelmiş
anaokulları tercih edilmelidir. Marka derken yanlış anlamayın.
Mankenlerin yada sanatçıların isimlerini kullanarak açtıkları
anaokullarından bahsetmiyorum.
• Özel bir anaokuluna çocuğunuzu verecekseniz okula gidip idarecilerle görüşün ve onları soru yağmuruna tutun.
Kuruma sorulabilecek bazı sorular
1- Okulun hedefi vizyonu misyonu
2- Okulu diğerlerinden ayıran özellikler
3- Kullandıkları eğitim müfredatı ,kitaplar
4- Okul öğretmenlerinin mezun oldukları okullar,diplomaları
5- Okulun materyal dolabı ve kütüphanesinin kapasitesi
6- Okulun fiziki şartları, imkanları
7- Okul dışı aktiviteleri
8- Beslenme
9- Hijyen
10- Güvenlik
11- Ve tabi ki ücret
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder